2020. okt 29.

Nincsenek biztonságban a kiskorúak adatai? Nagy pénzbírságot szabhatnak ki a Facebook számára!

írta: OnlineMarketingFelsőfokon
Nincsenek biztonságban a kiskorúak adatai?  Nagy pénzbírságot szabhatnak ki a Facebook számára!

girl-5425872_1280.jpgJelenleg Írország adatvédelmi bizottsága (DPC) vizsgálja az Instagramot a gyermekek személyes adatainak platformon történő kezelése miatt. A közösségi média platform tulajdonosának, a Facebooknak nagy pénzbírságot szabhat ki, ha kiderül, hogy az Instagram megsértette az adatvédelmi törvényeket.

A vizsgálatok egy panasz miatt indultak, mely szerint adataink nincsenek biztonságban az Instagramon, a platform ugyanis láthatóvá teszi az üzleti fiókok elérhetőségeit az alkalmazáshoz hozzáférők számára, ezáltal lehetővé téve a 18 éven aluliak e-mail címeinek és telefonszámainak nyilvánosságra hozatalát is.

A Facebook cáfolta az állításokat, de együttműködik a DPC-vel. Számos amerikai technológiai óriás székhelye Írországban található, a DPC pedig a vezető európai uniós szabályozó szerv az elfogadott általános adatvédelem (GDPR) értelmében, amely 2018-ban lépett hatályba. Így a DPC felelős az egyének online adatvédelemhez való jogának védelméért, és az adatvédelem megsértése esetén pedig nagy bírság kiszabására jogosult.

Az ír szabályozó szerv jelenleg azt vizsgálja, hogy a Facebooknak van-e jogi alapja a gyermekek személyes adatainak kezelésére, és hogy megfelelő védelmet és korlátozásokat alkalmaz-e az Instagram a gyermekek számára.

Külön vizsgálja azt is, hogy a Facebook betartotta-e a GDPR követelményeit az Instagram profil- és fiókbeállítások tekintetében, illetve, hogy a Facebook megfelelően védi-e a gyermekek, mint kiszolgáltatott személyek adatvédelmi jogait. Az Instagram-fiók használatához a minimális életkor 13 év.

"Az Instagram egy közösségi média platform, amelyet a gyermekek széles körben használnak Írországban és Európa-szerte. A DPC aktívan figyelemmel kíséri az ezen a területen magánszemélyektől beérkezett panaszokat, így a gyermekek személyes adatainak Instagramon történő feldolgozásával kapcsolatos esetleges aggályok további vizsgálatokat igényelnek." – számolt be Graham Doyle, a DPC biztoshelyettese.

 

Az aggódó szülő egy amerikai adatkutató

Jelentések szerint a vizsgálat David Stier amerikai adatkutató panaszából indult, aki tavaly a világon csaknem 200 000 Instagram-felhasználó profilját elemezte.

Becslése szerint több mint egy éven keresztül legalább 60 millió 18 év alatti felhasználó kapta meg a lehetőséget, hogy profilját egyszerűen üzleti profillá váltsa.

Az Instagram üzleti fiókok megkövetelik, hogy a felhasználók nyilvánosan jelenítsék meg telefonszámukat és e-mail címüket, vagyis a sok felhasználóhoz tartozó személyes adatok láthatók a többi Instagram-felhasználó számára. Ugyanezeket a személyes információkat ráadásul a weboldalak HTML-forráskódja is tartalmazta.

Stier úr jelentette megállapításait a Facebooknak, de az Instagram nem volt hajlandó elrejteni az üzleti fiókok e-mail címeit és telefonszámait. A Facebook végül mégis úgy döntött, hogy eltávolítja az elérhetőségeket az Instagram oldalak forráskódjából.

Később a Facebook szóvivője azt nyilatkozta a BBC-nek, hogy Stier állításai a rendszerek félreértésén alapultak.

"Mindig is tisztában voltunk azzal, hogy amikor a felhasználók úgy döntenek, hogy üzleti fiókot hoznak létre az Instagram-on, a megosztott kapcsolattartási adatok nyilvánosan jelennek meg. Ez nagyon különbözik a felhasználók adatainak feltárásától.”

Stier úr viszont azt is állította, hogy a hackereknek esetleg sikerült személyes adatokat ellopniuk az Instagram weboldaláról, miután 2019 májusában kiderült, hogy a 49 millió felhasználóval kapcsolatos elérhetőségeket online tárolták egy indiai cég tulajdonában lévő, nem megfelelően védett adatbázisban.

Blogjában felháborodva ír az esetről:

"Nem az lenne a feladatunk, hogy a gyerekek telefonszámait és e-mailjeit rejtve tartsuk, hogy az idegenek ne találjanak rájuk csupán egy gombra kattintva? Szülőként biztos szeretnék lenni abban, hogy az Instagram által a tizenévesek számára kínált élményt a lehető legbiztosabb módon felügyelik.”

 

Forrás: https://www.bbc.com/news/business-54594825

Szólj hozzá

marketing onlinemarketing adatvédelem facebook online újdonság new kiskorú instagram közösségi méda